Silvertunika med volanger och molo-inspirerade tights till min lilla tjej

Av årets reafynd från Tygaffären (tygaffaren.se) har jag valt att sy av favorittygerna först. Fint silverskimrande lite kraftigare trikå till en volangtunika och tunn fin trikå till tights åt lillan. Mönstrena är omgjorda Ottobremönster.

Kantbanden har jag sytt med hjälp av min (budget-) bandkantare och samtidigt försiktigt matat in en tunn spetsresår för att få en liten effekt. Spetsen har jag satt både i ärmslut och i halsringningen. Kantbandet är en 35 mm tillskuren remsa av silvertyget.

Alla volanger är sydda enligt klassisk modell med rynktrådar, jag tycker det är enklare än att rynka på overlocken eller använda framillionband.

Min ursprungliga tanke var att silvertyget, med fint silverglittrande skimmer, skulle bli ett par smala byxor till mig. Denna plan gick helt åt fanders, brallorna blev kassa och ett ben vred sig lite trots att jag var noga när jag klippte. Byxorna slaktades snabbt så jag slapp se eländet och användes till tröjans volanger. Haha!

Kommentarer